Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Iso Aalto-valologo ja nainen kävelemässä
Nimitykset Julkaistu:

Uusia nimityksiä Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun johdossa

Uudeksi taiteellisen ja luovan toiminnan varadekaaniksi on nimitetty professori Laura Beloff. Uusina laitosjohtajina aloittavat professori Mikko Jalas ja professori Jenni Reuter.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.
Sinipaitainen silmälasipäinen mies istuu ja katsoo kameraan hymyillen
Nimitykset Julkaistu:
Hollmen Reuter Sandman arkkitehtien suunnittelema Naisten keskus Senegalissa
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Naisarkkitehdit esille

Suomalaiset arkkitehdit Saija Hollmén, Jenni Reuter ja Helena Sandman ovat mukana 100 Women: Architects in Practice -kirjassa.

The Long Read by Aalto ARTS

Inspiroivia sisältöjä, tulevaisuuden ratkaisuja ja runsasta visuaalista kerrontaa. Tutustu korkeakoulun uuteen verkkolehteen!

ARTS LongRead -verkkolehden uusittu visuaalinen ilme

Creativity Unfolded

Aalto-yliopiston blogisarja Creativity Unfolded käsittelee luovuuteen liittyviä aiheita, kuten designia, teknologiaa, eri medioita, arkkitehtuuria, elokuvaa, pelejä ja taideteoriaa. Lue ja seuraa blogia sekä osallistu keskusteluun (blogi julkaistaan englanniksi).

Tutustu blogiin
Creativity Unfolded_blogi_visu_Milja Komulainen

Aallon opiskelija – Löydät nyt Inton sisällöt aalto.fi:n Opiskelijan oppaasta

Into.aalto.fi on siirtynyt Aalto.fi-sivustolle ja se tarjoaa tietoa ja ohjeita opiskelijoille.

Opiskelijan oppaan kuvituskuvaa

Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa

Aalto-yliopiston tavoitteena on tarjota kaikille tasa-arvoinen ja yhdenvertainen toimintaympäristö, jossa eri sukupuolia, eri tehtävissä olevia ja erilaisten taustan omaavia työntekijöitä ja opiskelijoita kohdellaan tasapuolisesti ja joka mahdollistaa yhdenvertaisen osallistumisen yliopiston toimintaan.

Students at campus

Yhteisömme

Professor Marco Steinberg behind his desk

Professori Marco Steinberg: "Meidän on muututtava, ja meidän on tehtävä se nyt"

Strategisen ja teollisen muotoilun professorin mukaan tämän päivän polttavimpia ongelmia kuten ilmastonmuutosta ei ratkaista nykyisiä toimintatapoja tuunaamalla, vaan ne edellyttävät perustavanlaatuista uudelleensuunnittelua.

Uutiset
Henrika Yliriskun väitös taidekasvatuksen alalta tarkastettiin Aalto-yliopistossa maaliskuussa 2021.

”Ympäristötaidekasvatuksessa pitäisi pureutua ihmiskeskeisyyden ongelmallisuuteen”

Minä väitän -sarjassamme Henrika Ylirisku tutkii ympäristötaidekasvatuksen lähtökohtia.

Uutiset
Man in sunny winter cityscape

Aarni Kapanen kuvittaa jäbien tunteita

Visuaalisen viestinnän muotoilun ja podcastin keinoin irti toksisesta maskuliinisuudesta.

Julia Lohmann's Department of Seaweed at WEF. Photo: Mikko Raskinen

Julia Lohmann: "Tiedämme liikaa ja teemme liian vähän"

Merileväpaviljonki voitti Dezeen Awards 2020 -kilpailussa kestävän suunnittelun kategorian.

Karin Krokfors, kuva: Sanna Lehto

"Meidän on katsottava menneisyyteen voidaksemme suunnitella tulevaisuuden rakennuksia”

Arkkitehti Karin Krokforsin mielestä rakennukset olisi suunniteltava ajan myötä mukautuviksi. Ja menneisyydestä löytyy paljon esimerkkejä, joista voimme ottaa oppia.

sebastianschlecht

Uusi professori rakentaa tieteidenvälisiä yhteyksiä

Tässä syyskuussa syntyy uusi tieteiden välinen yhteys Sebastian Schlechtin aloittaessa professorina Sound in Virtual Reality -opinnoissa.

Taide näkyvässä roolissa Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopisto lisää taiteen ja luovuuden näkyvyyttä ja vaikutusta sekä yhteiskunnassa että omalla kampuksellaan. Aalto-yliopisto käyttää yhden prosentin rakennuskustannuksista taiteen rahoittamiseen.

Tutustu tarkemmin
Dipoli artworks

Tapahtuman visuaali sis. tapahtuman nimi ja logoja.
Luennot ja seminaarit

AI generated it – who owns it?

Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto järjestävät yhdessä hybriditapahtuman, jonka teemana on tekoäly ja tekijänoikeuskysymykset. Tilaisuuden kieli on englanti.
Vaaleansinisellä taustalla räikeän oranssi piirros kengästä ja alla teksti "Bigger Shoes!"
Luennot ja seminaarit, Verkostoitumistilaisuudet

Bigger Shoes — viikoittaisia tapahtumia startup-maailmasta (ulkoinen linkki)

Tutustu Suomen suurimpiin startup-yrittäjiin ja opi heidän onnistumisistaan ja epäonnistumisistaan.
Exploring AI analysis of qualitative data
Luennot ja seminaarit, Henkilöstökoulutukset, Tiimien tuki, Tutkimusta tukeva koulutus

Exploring AI analysis of qualitative data, 9.4.2024

Opi tekoälyn hyödyntämisestä laadullisen datan käsittelyssä Staff Scientist ja data-agentti Enrico Glereanin webinaarissa.
Doctoral hat floating above a speaker's podium with a microphone
Väitöstilaisuudet

Väitös rakennussuunnittelun alalta, Yoon Han

Architectural computation of spatial dynamics (väitöskirjan nimi)